Awarie Budowlane 2009
| |
Damage investigation using long-term monitoring and retrofit concept development for a highway truss bridge structure in the USA Monitoring, ocena przyczyn uszkodzeń oraz koncepcja naprawy konstrukcji mostu kratownicowego autostradowego w USA | |
Piotr J. Podhorecki, Ph.D., peter_podhorecki@urscorp.com, podhorec@gmail.com Mark Guzda, M.Sc., mark_guzda@urscorp.com Ed Zhou ,Ph.D., ed_zhou@urscorp.com URS Corporation, Hunt Valley, MD, USA Prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, podhorec@utp.edu.pl University of Technology and Agriculture in Bydgoszcz | |
Streszczenie |
Rozważany obiekt mostowy leży w ciągu jednej
z najważniejszych autostrad w USA. Jest to most kratownicowy stalowy z
żelbetową płytą pomostu, jazda górą. Most składa się z 13
przęseł o rozpiętościach od 50 do 200 metrów, w tym 11 przęseł
nurtowych; długość całkowita wynosi około 1500 metrów i wysokość
około 80 metrów. Most ma około 45 lat i w trakcie użytkowania
nie przeprowadzano gruntownych remontów tego obiektu. Inspekcja
podpór nurtowych w 2005 roku wykazała znaczne ich uszkodzenia
poniżej poziomu wody. Układ uszkodzeń betonowych podpór,
głównie w postaci rys i szczelin o rozwartości do 10–15
mm, wskazuje na istotny wpływ konstrukcji pomostu na przeciążenia
podpór siłami poziomymi, podłużnymi. Zdecydowano zainstalować na
moście, na okres 6 miesięcy, tensometry pomiarowe oraz mierniki
relatywnych obrotów i ogniwa termiczne. Wyniki testów
wskazują na nie odpowiednią pracę niektórych elementów
konstrukcji mostu w korelacji ze zmianami temperatury zewnętrznej i
obciążeniem dynamicznym ruchem.
|
Abstract |
The case bridge is located on one of the
most important of US interstate highways. The bridge is a steel deck
truss structure with 13 spans, carrying six lanes of high volume
traffic over a waterway channel. The bridge was built in the sixties of
20th century and has never had a major retrofit. Underwater inspection
of the channel piers in 2005 concluded that there is significant
cracking of reinforced concrete piers up to 10–15 mm in width.
The crack pattern suggests that horizontal longitudinal forces from
superstructure might have caused these failures. It was decided to
install a long-term monitoring system, equipped with strain, rotation
and temperature sensors to study the response of the bridge to thermal
and live load effects. Monitoring results suggest that temperature
gradients and dynamic traffic live load effects may have caused the
substructure observed damages.
|
[ pełny tekst ][ Mosty, drogi i koleje ][ spis referatów ][ powrót ][ drukuj ]
Awarie Budowlane 2009
26-29 maja, 2009, Międzyzdroje